Video på webben

En sammanfattning och ett komplement till Tutmans föredrag om video på webben för kommunikatörer i Svenska kyrkan.

– med enkla medel

Allt presenterades och demonstrerades med en tre år gammal mobiltelefon. Detta för att understryka att du inte behöver inte det senaste, dyraste. Alla kommer långt med

  • en bra idé
  • lite tid och
  • leklust

Men det skadar inte att tänka på samma sätt som vid all planerad kommunikation. Samma frågor om målsättningar, målgrupp, budskap och så vidare. Under föreläsningen talade vi särskilt om…

Syfte & användning Vad vill du uppå? Vad är det som gör någon form av webbvideo till en särskilt lämplig kanal? Hur ska filmen användas, dels av dig som avsändare, dels av mottagaren? Viktigt att fundera kring vilka videoklipp människor interagerar med på sociala medier, vad som gillas och delas – och att vara realistisk med förväntningarna. Är det ett klickmonster du vill ha?

Budskap & gestaltning Vad ska videon förmedla och på vilket sätt? Direkt eller via metaforer? Vilket är sammanhanget? Hur hänger den ihop med andra kommunikationsinsatser – visuellt, tematiskt, i tilltal?

Vem ska medverka? Är det OK för alla att synas i sociala medier och andra ställen där filmen kan komma att användas? Hur får du de som medverkar att känna sig trygga? För intervjuer diskuterades ett sätt: att enbart spela in samtalet med ljud och ta stillbilder eller rörlig video i efterhand, när intervjupersonen kanske gör något annat.

Publicering & spridning De olika alternativen har olika styrkor och svagheter, och några (Instagram t ex) har en mycket speciell form som helt styr vad filmen kan innehålla. Valet av kanal kan därför relatera till både syfte, budskap, gestaltning och målgrupp.

Tillgänglighet Om inte filmen får en textremsa, kan inte alla ta del av den. Det finns hjälpmedel för att förse YouTube- och Vimeo-klipp med rätt sorts textning, använd dem!

Några klipp vi pratade om

Vi pratade magkänsla, funkar/funkar inte, målgrupp och andra spontana reaktioner på…

Mjukvara som användes

  • Kamera – den medföljande appen för att ta stillbilder och filma med en iPhone, iPad eller iPod touch
  • iMovie – program för att redigera och publicera filmer från en iPhone, iPad eller iPod touch
  • iOS 8 – nya operativsystemet för iPhone, iPad och iPod touch. Släpps som en gratis nedladdning sent den 17 september. Intressant bland annat för att det låter Kamera-appen låsa exponering och fokus.
  • Keynote – presentationsappen

Webbtjänster som diskuterades

  • Vimeo – alternativ till YouTube. Största fördel: tillåter att du laddar upp en ny version av samma film. Största nackdel: avsevärt färre besökare = inte samma inflöde av spontanvisningar.
  • Amara – smidigt sätt att texta sina YouTube- och Facebook-filmer.

Så blir filmen bättre

  • Öva dig att hålla mobilen stadigt (i landskapsläge!)
  • Använd stativ, till exempel ett sådant här
  • Ska du filma en intervju, välj en tyst plats med bra, jämnt och mjukt ljus och en lugn bakgrund
  • Om du filmar en person, lås fokusering och exponering vid ögonen
  • Använd en bra mikrofon, till exempel en sådan här
  • Redigera, om så bara för att ta bort en överflödig sekund
  • Var varsam med 
skyltar, text och effekter

Men glöm inte det där med leklust.

Kontakta Tutman