När den senaste versionen av Keynote för iPad och iPhone lanserades, var stödet för fler typsnitt – specifikt sådana som i och med iOS 13 skulle gå att köpa via App Store – en av nyheterna. Nu har det gått en tid, så var är typsnitten? Vi tar en titt.
Just begränsningen till de medföljande typsnitten på iPhone och iPad är något som många presentatörer och formgivare länge upplevt som frustrerande. Urvalet innehåller flera klassiska, vackra typsnitt, men de täcker inte alla behov. Inte minst blir det problem när en ska förhålla sig till en grafisk profil eller kanske visa en presentation från någon annan, som kräver ett specifikt typsnitt.
Men, som jag tidigare berättat presenterade Apple nyligen nyheter på den fronten. Kvalitetstypsnitt skulle erbjudas via App Store och från och med nu skulle Keynote, Pages med flera program kunna använda dem.
Typsnitt i App Store – vad händer?
Apple nämnde att Monotype med flera typsnittsgiganter var på gång att sälja typsnitt i App Store. Det har varit ganska tyst på den fronten; de lösningar som faktiskt dykt upp har inte uppmärksammats särskilt mycket.
Det ska sägas att det länge har funnits appar med ”font” i namnet som erbjudit mer eller mindre skojiga typsnitt eller emojis och andra symboler, mest avsedda för sociala medier. Men ett användarvänligt sätt att få fler typsnitt, som funkar i många appar, har blivit möjliga först i och med iOS/iPadOS 13.
Här är ett par av de alternativ som finns:
Adobe Creative Cloud
Med Adobes app Creative Cloud ingår ett tusental fria typsnitt från Adobe Fonts, ett webbaserat typsnittsbibliotek som är nära sammanlänkat med Adobes proffsprogram som Photoshop, Illustrator och InDesign.
Har eller skaffar du ett Creative Clouds-abonnemang får du tillgång till hela biblioteket (över 17 000 varianter i fler än 2000 typsnittsfamiljer) och kan dessutom använda typsnitten på webbplatser och i datorn (även för trycksaksproduktion etc).
Fördelen är att det är mycket smidigt. Nackdelen är att om de fria typsnitten inte räcker kostar Creative Cloud-abonnemangen en del och även där är typsnittsurvalet begränsat (om än växande).
Trots begränsningarna är detta i dagsläget den mest ambitiösa lösningen för kommersiellt tillgängliga typsnitt. Kopplingen till Adobes ekosystem gör säkert att den känns hemma för många formgivare och andra typsnittsnördar.
MyFonts
Monotype utlovade en app med tusentals typsnitt från sin jättekatalog, någon gång under 2019. Den har fortfarande inte synts till. Om den är försenad eller nedlagd är svårt att veta. Den app de erbjuder nu har samma namn som deras välsorterade webbshop för typsnitt, MyFonts, men erbjuder bara ett 50-tal gratistypsnitt. I urvalet finns några populära klassiker, som t ex Trade Gothic Next, FF Meta och DIN Next – alla i normal, fet, kursiv och fet kursiv. Att köpa/abonnera på fler typsnitt går inte, inte heller att logga in på sitt MyFonts-konto. Det är märkligt. Kanske är den här appen en testballong, kanske en tummetott efter vad som varit en större ambition. Det är förstås synd, med tanke på vad Monotype hade kunnat göra.
Font Diner
Font Diner var en av de första apparna för det nya typsnittstödet i iOS 13. Den är gratis i grundutförandet, med en mindre uppsättning inkluderade typsnitt. Fler finns att köpa, de flesta med tydlig retrokänsla.
Utvecklaren låter dig se vilka via webbplatsen. Har du användning för just dessa typsnitt är den givetvis rätt för dig, men troligtvis söker du ett speciellt teckensnitt som inte finns med – och då måste du välja någon av de andra lösningarna.
Andra sätt att installera typsnitt
App + konfigurationsprofiler
Det finns förstås tillfällen då typsnitt via App Store inte räcker. Arbetar du exempelvis inom eller åt Volvo-koncernen kanske du behöver de specialdesignade hustypsnitten Volvo Novum och Volvo Sans. Eftersom de inte finns hos de kommersiella typsnittstjänsterna, kan du inte få dem på annat sätt än genom att kopiera från en dator och via en särskild app (till exempel AnyFont eller iFont) installera en så kallad konfigurationsprofil på din enhet.
iFont har dessutom en inbyggd möjlighet att aktivera typsnitt också från gratistjänster som Google Fonts och DaFont.
Det här sättet att få fler typsnitt till iPhone och iPad har funnits ett tag, men är rätt klumpigt. Samtidigt är det det enda sättet som låter dig använda i stort sett vilket typsnitt som helst och i vilken app som helst (alltså även PowerPoint, till exempel).
Att låta bli – också en lösning
Om det känns övermäktigt, behöver du inte känna dig misslyckad för det. Inte ens Volvos egna offentliga kvartalsrapporter är skapade med hustypsnitten, vilket säger en del om hur få Volvo-anställda som har tillgång till dem.
Samma problem känner säkert många som arbetar i stora organisationer igen. Reklambyrån har valt ut ett antal exklusiva (ibland specialbeställda) teckensnitt, men att ge alla tillgång till dem har ansetts onödigt eller omöjligt av tekniska eller ekonomiska orsaker. I stället får de flesta nöja sig med en mer eller mindre liknande ”vardagstypografi” baserat på medföljande standardtypsnitt.
Fråga någon som till exempel jobbar på receptionen inom Sveriges Radio, Svenska kyrkan eller Ericsson om de kan skriva ut en enkel skylt i respektive företags profiltypsnitt.
IKEA löste dylika bekymmer för något tiotal år sedan genom att bryskt byta profiltypsnitt från superklassiska Futura till det inte direkt hyllade Verdana. Inte vackert, men eftersom Verdana finns installerat överallt så blir det konsekvent, vilket var hela poängen.
Mobilt = i rörelse
De mobila prylarna, iPhone och iPad, är fortfarande väsensskilda från vanliga datorer. På ett sätt mycket enklare, på ett annat mer komplicerade. Apple ville i och med iPhone gömma undan allt som en vanlig användare inte orkar befatta sig med. Därför är till exempel filsystemet fortfarande ganska osynligt, därför alla möjliga begränsningar. På många sätt bra för de flesta, men i andra fall frustrerande – som i fallet med typsnitt.
På en dator är typsnittshanteringen långt ifrån självklar, men inte heller med nödvändighet beroende av appar, abonnemang eller omvägar. Där är också lösningarna mer mogna och mindre flyktiga. Har du haft Mac i årtionden och installerade egna typsnitt alldeles i början, ligger de där och bara fungerar än, flera datorbyten senare.
På en mobil pryl är allt mer i rörelse. En lovande lösning från Extensis som jag testade för några år sedan (appen Suitcase Fusion, som via en molntjänst höll min dators och mina mobila enheters typsnitt synkade), försvann spårlöst för en tid sidan. Så vad händer om apputvecklaren du valt lägger ner appen eller går i konkurs?
Sammanfattning
Vill du ha tillgång till ett specifikt typsnitt som inte finns bland de medföljande i din iPad eller iPhone, rekommenderar jag främst appen iFont.
När du har appen måste du som redan nämnts dessutom krångla lite med det som kallas konfigurationsprofiler. Du måste också ha typsnittsfilerna (eller välja ett typsnitt som finns hos Google Fonts eller DaFont).